„Konrád mozgásfejlődése során semmilyen eltérést nem tapasztaltunk csecsemőkorban, talán annyit, hogy túl gyors volt. Az óvodai években kifejezetten jó mozgású gyermek volt, de a rajzolással, kéz-ügyességgel sem volt különösebb gondja, eltérést az óvópedagógusok nem tapasztaltak nála. Augusztusi születésűként, éppen hogy betöltött 6 évvel kezdte meg az iskolát, nem merült fel az iskolaéretlenség gyanúja nála. Kérdés sem volt a sport tagozat, ahova fel is vették.
Az első osztályban sem tapasztaltunk semmilyen problémát, év végére szépen írt, és tagolva olvasott,
a számolás is jól ment. Jól beilleszkedett a közösségbe is, jól érezte magát az iskolában. Kicsit játékos, még „kisfiús” volt, néha elkalandozott a figyelme órán is, de ezt betudtuk az életkorának.
Első osztály után jött a nyári szünet, majd a második osztályban elkezdődtek a problémák.
Úgy tűnt, mint aki mindent elfelejtett a nyáron! A betűk írását, kapcsolását, sokkal csúnyább lett az egész írásképe, és matekból is messze elmaradt attól a szinttől, ahol első év végén volt. Az gondoltuk, visszarázódik majd, de november körül már láttam, hogy valami nem stimmel. Elkezdtem otthon tanulni vele délutánonként, és kb 2 hónap volt, mire beismertem, itt valami probléma van!
Egyeztettem a pedagógusokkal is, akik ugyanazt tapasztalták mint én: szétszórt, a figyelme nem kitartó, sokszor csak úgy néz a semmibe, kifordul mindig a padból, tekereg, játszik órán, beszélget, nem tud a feladatra koncentrálni. Jól érzi ő magát az iskolában, mintha egy nagy játszótéren lenne. Az otthoni tanulásunk is abból állt, hogy folyamatosan azt ismételgettem: „figyelj már ide”.
Mert egyébként ha sikerült odafigyelni, az eszével nem volt baj, akár egy egész oldalnyi matematikai műveletet is képes volt hibátlanul megoldani, máskor pedig az összeset hibásan csinálta meg.
A kontraszt óriási volt! Közben elkezdődött a 2. osztály második féléve, az osztályozással. Egy 1-es másolással, és 2-es tollbamondással indította a 2. félévet, amit a saját kudarc élménye miatt nagyon sajnáltam. Ugyanakkor hasznos volt, mert legalább tényleg beláttuk, hogy gond van, azonnal lépni kell!
Ekkorra már azt is beláttam, hogy a „figyelj már ide” százszori ismételgetésével semmit nem tudok javítani a helyzeten, inkább szakmai segítséget kell kérnem. Így kerültünk Marcsihoz, aki a nagyon alapos, másfél órás TSMT felmérés során gyorsan meg is találta az eltéréseket. Komoly, nagy probléma nem volt – ezt gondoltuk előre -, de azért sok apróság, amiről egyébként nem is tud az ember, mint pl. testközépvonal keresztezés hárítása, asszimetrikus nyaki tónusos reflex , rövid távú memória, szerialitás problémák.
Megdöbbentő volt látni (a szülő is végig ott van a vizsgálaton), hogy milyen egyszerű feladatok okoztak neki problémát (pl. rövid távú memória vagy sorrendiség)! Marcsi otthoni terápiát javasolt,
a problémás területek fejlesztése érdekében. Heti 3-4-5 alkalommal végeztük a feladatokat, kb. 4-5 hónapon keresztül. Marcsi nagyon lelkiismeretesen követte a tréningünket, folyamatosan igazítva, nehezítve a gyakorlatokat.
Az eredmény pár hét után már látszott is, javultak a jegyei, és a pedagógusok is tapasztaltak némi fejlődést. A legnagyobb fejlődést a TSMT gyakorlatok elvégzése során láttam. Olyan bonyolult 8 ütemű gyakorlatokat végzett, ritmusra tapsolással, közben mondókával, hogy bevallom őszintén, néha én követni sem tudtam. A 8-10 szó ismétléses szóláncok is gond nélkül mentek, holott az elején néha 2-3 szó után teljesen leblokkolt.
A TSMT nem varázslás, ami azonnali eredményt ad, hanem hosszútávú kőkemény munka!
De Marcsi figyelt arra is, hogy pl. az én fiam kéziladba rajongó, ezért neki sok labdás feladatot adott, amit mindig örömmel csinált. Persze voltak a tréningnek nehéz pontjai, különösen a vége, amikor már nem volt kedve hozzá, és tiltakozott ellene, de mivel látta ő is az eredményét, mindig rá tudtam venni.
Az év végi bizonyítványában négy darab négyes, és a többi ötös osztályzat volt, amire nagyon
büszke volt! És természetesen én is, bármilyen jegy is lett volna ott, a sok munka amit ő elvégzett, mindenképp dicséretet érdemelt. A tanév végére értünk a TSMT tréning végére is, reméljük a harmadik osztály már könnyebb lesz ennek köszönhetően!
Azért meséltem el ilyen részletesen a történetünket, mert néha olyan gyerekeknél is gondolni kell idegrendszeri éretlenségre, akiknél egyébként látszólag nincs nagy gond. Lehet olyan is, akinél óvodás korban nem látszott eltérés, szépen kompenzált évekig, és később bukik ki a probléma.
A TSMT egy nagyon jó módszer, mert tényleg játszva, mozgásos feladatokkal helyre tudja hozni azokat az eltéréseket, amik később komoly nehézségeket okozhatnak. Ne legyintsünk gyermekünk problémáira úgy, hogy „ő ilyen, lassabban fejlődik mint a többiek” vagy „majd kinövi, elmúlik” mert lehet, hogy van rá megoldás!
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy minden gyerek, akinek tanulási nehézsége van vagy viselkedési, beilleszkedési zavarokkal küzd, néhány hónap TSMT után megoldódik minden gondja. Mert nem mindenkinél idegrendszeri éretlenség okozza a problémákat! De lehet, és ezt mi, laikus, elfogult szülők nem tudjuk eldönteni. Ha bizonytalanok vagyunk, inkább vigyük el egy szakemberhez!
Hálás vagyok Marcsinak a szakmai segítségért, szívből ajánlom őt, mint TSMT terapeutát, mert profi, kedves, aranyos, a gyerekek is nagyon szeretik, öröm volt hozzá járni! „